Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Trivselsplan / antimobbeplan

 

Vision:

”På Rinkenæs Skole skal mobning ikke have lov at finde sted, og der skal være plads til små og store og deres forskelligheder. ”

Alle skal efterleve skolens værdisæt: respekt, ansvar og tryghed = RAT.

Mobning angår alle på Rinkenæs Skole.

Hvis mobning konstateres, har alle pligt til at gribe ind.

 

Det er vigtigt at skelne mellem almindeligt drilleri, konflikt og mobning, derfor kommer her definitionerne:

 

Almindeligt drilleri:

Almindeligt drilleri er kendetegnet ved, at det er noget, der pludseligt opstår, og som hurtigt er overstået igen.

Definition på konflikt:

Konflikt er en uoverensstemmelse mellem to eller flere synspunkter og en vigtig del af et barns udvikling. Mennesker har forskellige indstillinger til tingene, og det skal der være plads til.

Definition på mobning:

"En person mobbes, når han eller hun gentagne gange og over en vis tid bliver udsat for negative handlinger fra en eller flere, og ofte på et sted, hvor han eller hun er tvunget til at opholde sig."
(Professor Dan Olweus)

Digital mobning:

Begrebet digital mobning dækker over krænkende, nedværdigende og ekskluderende handlinger, som børn og unge udsættes for fx gennem sms eller på sociale medier, hvor de interagerer med andre børn og unge, og hvor handlingerne systematisk er rettet mod én eller flere personer. Digital mobning omfatter al it-båren mobning, uanset fremgangsmåden, forum eller mobile enhed.                                                                                                       

Det er bedre at forebygge end at behandle…

 

Derfor skal skolelederen være opmærksom på følgende forhold:

  • At skolens elever deltager i den nationale trivselsmåling
  • Der er fokus på trivsel i alle klasser hele skoleåret
  • Skolens trivselsplan skal ajourføres minimum hvert andet år
  • Ledelsen har ansvar for at digital mobning er en del af Antimobbeplanen/Trivselsplanen
  • Ledelsen har ansvar for at der arbejdes med at forebygge digital mobning

Derfor skal personalet være opmærksom på følgende forhold:

  •   Personalet har sammen med eleverne ansvaret for, at alle elever trives i klassen og på skolen/SFO/klubben
  • Personalet skal optræde som gode rollemodeller for eleverne – sprog og adfærd
  • Af årsplanen for den enkelte klasse/team skal der fremgå, hvorledes man har tænkt sig at arbejde med klassens sociale liv
  • Lærerne skal sætte elevernes trivsel på dagsordenen i klasserne
  • Lærerne skal ved enhver elevsamtale spørge ind til miljøet i klassen
  • Der skal arbejdes med net- og mobiletik svarende til alderstrin. Her inddrages SSP om nødvendigt i arbejdet i klassen og på forældremøder.
  • Personalet udvælger selv de metoder til fremme af trivsel, der passer bedst til elevgruppen
  • Sammen med eleverne udarbejdes der klasseregler for god adfærd i klassen, og disse skal regelmæssigt revideres og genopfriskes
  • Klassens sociale liv herunder elevernes virtuelle liv skal være et fast punkt på forældremøder og samtaler
  • Klassens lærere skal tilskynde forældrene til, at de får opbygget et godt netværk omkring eleverne – idéer udarbejdes på skolen
  • Personalet er forpligtet til at gribe ind, hvis mobning opstår, dvs. sørge for at handleplanen træder i kraft
  • Alle elever skal kende til skolens trivselsplan.
  • Derfor skal eleverne være opmærksom på følgende forhold:
  • Du har sammen med klassens lærere og de andre elever ansvaret for, at alle elever i klassen trives
  • Du skal handle, hvis du ser, at der foregår mobning f.eks. ved at gribe ind eller hente en voksen
  • Du skal tale ordentligt til og med dine kammerater.
  • Du vil få mulighed for at lære enkle konfliktløsningsmetoder, så du ”klædes” på til at klare flere og flere konflikter selv
  • Brug de digitale medier med omtanke. Du skal skrive i en ordentlig tone (Skriv kun noget, du også vil sige til den anden.) Læg aldrig noget ud på de sociale medier, der kan skade en anden.
  • Du må ikke tage billeder uden tilladelse fra kammeraten/kammeraterne.
  • Sørg for at dyrke forskellige venskaber på kryds og tværs af klassen
  • Elevrepræsentanter inddrages aktivt i undervisningsmiljøarbejdet
  • Elevrådet arbejder aktivt med elevernes trivsel f.eks. ved at komme med ideer og oplæg til fællesarrangementer for alle skolens elever
  • 5.kl. er venskabsklasse for 0.kl.
  • Derfor skal forældre være opmærksom på følgende forhold:
  • Tal ikke dårligt om dit barns skole, klassekammerater - eller om deres forældre
  • Forældre orienterer skolen ved kendskab til mobning
  • Støt dit barn i at dyrke forskellige bekendtskaber på kryds og tværs i klassen
  • Sæt spot på "usynlige" kammerater i dit barns klasse. Her tænkes på børn, der ikke nævnes, aldrig er med hjemme osv.
  • Tal med dit barn om, hvordan han/hun kan være med til at forebygge mobning
  • Tal med dit barn om, hvordan man taler med og til kammeraterne.
  • Vær opmærksom på dit barns færden på nettet og dit barns brug af de sociale medier. Tjek for sproget og grib ind, hvis tonen er hård, eller der er tale om mobning på de sociale medier.
  • Giv invitationer til børnefødselsdage fra klassekammeraterne høj prioritet. Dvs. sørg for, at dit barn så vidt som muligt tager med til alles fødselsdage
  • Fortæl dit barn, at fødselsdagsfester er forskellige, og at det er en del af spændingen
  • Når du selv holder fødselsdag for dit barn - så husk den sociale fødselsdagspolitik: alle børn med, ingen børn overhovedet eller alle piger/drenge. Denne ordning opfattes som retfærdig af de fleste børn
  • Bak op om klassens sociale arrangementer
  • Støt det sociale liv, som lærerne i klassen prioriterer
  • Vær opmærksom på, at en historie ofte har flere sider.

Mobbes en elev træder følgende handleplan i kraft:

  • Den person, der finder ud af, at der finder mobning sted, har pligt til at gribe ind og orientere elevens klasselærer/teamet/SFO/Klub.
  • En fra personalet snakker med de involverede for at få afdækket problemet.
  • Der tages en snak med hele klassen.
  • Skolens leder orienteres.
  • En lærer/pædagog kontakter forældrene til de involverede og orienterer om sagen.
  • Der kan om nødvendigt afholdes møde, hvor begge parter – både forældre og børn – er til stede. Ved en sådan samtale deltager 2 fra personalet og skolens leder. Aftaler om fremtiden skrives ned, og alle parter får en kopi af aftalen. Der bør aftales et opfølgende møde efter et stykke tid, hvor den indgåede aftale evalueres.

 

 

Skolebestyrelsen d. 18.06.20